Studiehandledning till boken

”Så fint att KUNSKAP finns!”

Tack för att du inte bara vill läsa min bok utan också gå i närkontakt med den. Det blir jag äkta glad för. Det kan faktiskt hända att både du och omvärlden får ut mer av läsningen om du får lite stöd så här från sidan. Och samtidigt får jag genom dina funderingar en bättre chans att fånga upp vad boken väcker för tankar hos dig. Vilket jag tycker är extra viktigt eftersom själva orsaken till boken – att jag vill medverka till att vi kommer tillrätta med kunskapsrelativismen – är ännu viktigare än boken i sig.

Själv hör jag till de människor som tänker i bilder. Så när jag nu ska göra en studiehandledning är det bokcirklar med olika antal deltagare jag ser framför mig: bara en deltagare (du och dina tankar) eller några stycken eller kanske en studiecirkel på nätet med många deltagare.

Hur få eller hur många ni än är kan en studiehandledning göra det lättare att låta tankarna inte bara komma och gå utan också hållas fast och rådbråkas, resoneras kring och ifrågasättas. Allt sådant kallar jag för att provtänka, och det är viktigt både individuellt och gruppvis. Ett provtänkande brukar vinna på att det finns någon att rapportera till, och denna någon (jag) kommer att finnas bakom en rubrik som heter ”Forum” och som finns på nätet med adress https://www.uppdragkunskap.se .

Här på ”Uppdrag Kunskap” hittar du också mycket kringmaterial: kortfilmer, kortcitat, veckobrev, med mera. Forumet bygger inledningsvis helt på strukturen enligt nedan.

Boken är inte lång, men jag har ändå delat upp den i hela sju delar eftersom du kan behöva ställtid kring mina frågor på respektive avsnitt. Vill ni bara studiecirkla en gång, så kan ni förstås välja att botanisera i alla mina frågor på 1 – 7. Vill ni träffas tre gånger, så ta nedanstående 1 – 3 första gången, 4 – 5 andra och 6 – 7 tredje. Vill ni träffas fem gånger, så slå samman 2:an med 3:an och 6:an med 7:an. Och skulle ni vilja träffas hela tio gånger, så lägg till tre Upp till kamp-träffar på slutet! I dem kan ni sporra er själva och varandra så att ni bidrar med fler uppdrag än mina tolv. Till gagn för er själva och omvärlden.

Indelning i avsnitt på vilka jag ställer frågor till er:

1. Bokomslag, flärpar, innehållsförteckning, förord och inledning

2. Till Kunskapens lov A 

3. Till Kunskapens lov B  

4. Vägen ut ur kunskapens lustgård 

5. Kunskap och demokrati 

6. Upp till kamp A 

7. Upp till kamp B  

t o m s 9

s 11 – 46

s 47 – 67

s 69 – 93

s 95 – 127

s 129 – 155

s 156 – 173

Tankeuppsamlingar

– välj själv vilka av dessa frågor du/ni vill reflektera kring! Klicka på respektive rubrik till höger så får du tillgång till en PDF!

Det är förstås helt OK om ni i bokcirkeln behåller era reflexioner för er själva. Men om ni vill dela dem med mig och med andra läsare av den här boken, så klicka på Forum!

  • Syfte: att du ska få ett tidigt grepp om vad det här är för en bok och vilket engagemang du själv känner inför den.

    Klicka här för PDF

  • Syfte: att du ska börja fundera mer än någonsin förr över det vidunderliga med kunskap!

    Klicka här för PDF

  • Syfte: att du ska få ytterligare perspektiv på det vidunderliga med kunskap!

    Klicka här för PDF

  • Syfte: att du ska börja fundera över uttåget ur Kunskapens Lustgård- Tänk om du kan förstå det? Det gör inte jag!

    Klicka här för PDF

  • Syfte: att du ska börja tänka på kunskapens roll för att en demokrati alls ska kunna finnas.

    Klicka här för PDF

  • Syfte: att du ska börja fundera över mina 12 exempel på vad vi kan göra nu, bestämma dig för om du vill engagera dig i något av dessa och inspireras till att komplettera med andra exempel på åtgärder.

    Klicka här för PDF

  • Syfte: att du ska fortsätta med det du påbörjade i tankeuppsamling 6, dvs fundera över mina 12 exempel på vad vi kan göra nu, bestämma dig för om du vill engagera dig i något av dessa och inspireras till att komplettera med andra exempel på åtgärder.

    Klicka här för PDF