Veckobrev 30 - Då och nu
Hej,
När jag plockade fram ett 28 år gammalt dokument ”Att vara universitetslärare” och satte det under Jonas Fagersons ögon, exploderade han i frågor som han sedan ställde i podden idag 6/9:
Jonas-frågor
1. Vilks tankar virvlar främst upp i dig nu, Bodil, när du har tillgång till både 1996 och 2024?
2. Hur tänker du om bron mellan universitetens två uppgifter (att bedriva forskning och utbildning) idag: är den främst att förmedla den senaste forskningskunskapen till studenterna eller hänger den främst ihop med att studentens lärande (av för hen ny kunskap) kan vara snarlikt forskarens (av för mänskligheten ny kunskap)?
3. Finns det något som särskilt överraskat dig och som berör IT-utvecklingens betydelse för universiteten?
4. Går det att alls skapa det djupgående goda samtalet inuti universiteten när så mycket annat konkurrerar om tiden?
5. Etc
Det bara fortsatte och Jonas kom sammanlagt med 14 frågor av vilka vi hann med 8 i dagens podd. Resterande 6 (plus de frågor som du förhoppningsvis vill bidra med) kommer i nästa podd den 20!9.
Själv har jag nu bara en fråga:
Vad är det som du mest undrar över utifrån min text ”Att vara universitetslärare?
Det vill jag gärna ha med i samtalet.
Allt gott